Call for papers nr 1/2025!
17 grudnia 2024 roku zamknięto ostatni kiosk Ruchu w Polsce. To wydarzenie wywołało ogromną falę komentarzy, a jednocześnie powrotów do przeszłości, wspominek, refleksji. Co ciekawe, w województwie łódzkim (w toku stopniowej likwidacji kiosków) powstało nawet „cmentarzysko kiosków Ruchu” (Business insider, 5.03.2025). Ponadto, w ostatnim czasie zainteresowaniem cieszą się fanpejdże, bazujące na uczuciu nostalgii (Marcela nostalgicznie, 5.03.2025; Polish Nostalgia, 5.03.2025). Można na nich znaleźć zdjęcia zapomnianych przedmiotów z dzieciństwa: telefonów Nokia, ozdobnych futerałów z wizerunkiem Britney Spears czy kolorowych długopisów żelowych, nierzadko opatrzonych opisem „rzeczy, które zrozumieją osoby, dorastające w latach 00”. Nie jest to jednak jedyna grupa docelowa takich profili – na portalach społecznościowych odnaleźć można także inne, podobne strony, np. o nazwie „Wspominamy PRL” lub „Znalezione na strychu / PRL i inne – sprzedam, kupię, wymienię” (Wspominamy PRL, 10.02.2025; Znalezione na strychu / PRL i inne – sprzedam, kupię, wymienię, 5.03.2025). W tych „powrotach” interesuje nas to zjawisko kulturowe oraz przyczyna zwrócenia się ku przeszłości, ziemi, strychowi, piwnicy, a nawet śmietnisku.
Wśród łowców PRL-owskich duchów wymienić można chociażby Piotra Sztompkę czy Jerzego Holzera, ale także Kingę Siewior („Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej”), Agnieszkę Mrozik („Architektki PRL-u. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce”) lub Tomasza Rakowskiego („Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy: etnografia człowieka zdegradowanego”), a także głosy całkowicie nowe, by wymienić przykładowo „Falę” Rafała Księżyka.
Zachęceni do przemyślenia miejsca PRL-u w literaturze oraz kulturze, chcemy poprzez niniejszy numer włączyć się w namysł nad PRL-owskimi re-sentymentami (A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski), nostalgią (L. Quill), awansem (M. Szcześniak), modą (A. Boćkowska), luksusowymi towarami i kolejkami (W. Przylipiak), efektem pozornego chaosu i bric-a-brakowej przypadkowości (D. Masłowska), reprodukcją życia codziennego (K. Szopa), a wreszcie: widmami (K. Marks, J. Derrida, J. Momro).
Zapraszamy do nadsyłania tekstów analizujących różne aspekty tego zjawiska kulturowego: od medialnych reprezentacji PRL-u, przez pamięć społeczną i materialność przeszłości, aż po strategie komercjalizacji nostalgii oraz jej polityczne konteksty. Proponujemy następujące (przykładowe) obszary badawcze:
- Czy w domach z betonu jest wolna miłość? PRL: historie (nie tylko) intymne
- „I co wtedy, co, jeśli się uda?” Utopie, idealizacje, marzenia na serwetce
- „Ja jestem kobieta pracująca, żadnej pracy się nie boję!” Praca miłości i reprodukcja życia codziennego w PRL-u
- 1968, 1981, 1989 – wielkie przełomy, wydarzenia czy Wielka Historia? Kultura wobec rewolucji
- „Kiedyś to było, a teraz to nie ma…” – nostalgie i sentymenty
- „To pierwsze wolne pokolenie, skażone PRL-em” – Polska Republika Ludowa z perspektywy potransformacyjnych tekstów kultury
- „Za czym kolejka ta stoi?”. Zakupy, towary luksusowe i konsumpcja
- Tytus de Zoo i Polska Republika Ludowa. PRL w komiksach
- Stocznia Gdańska i Kopalnia Wujek – (nie)miejsca pamięci
- Od Barei i Strzemżalskiego po Marczewskiego – krytyczny głos kina wobec rzeczywistości
- PRL współczesności – reinterpretacje motywów i (anty)bohaterów po ‘89 roku
- PRL-owskie resentymenty
- Posttransformacyjna syllogomania, jako wyraz społecznej traumy braku
- Musierowicz, Bahdaj, Nienacki. Kanon PRL-owskiej powieści młodzieżowej – (re)interpretacje i konteksty
- Festiwal w Jarocinie – mobilne wspólnoty
- PEWEX i Radio Wolna Europa, czyli „Biedny Polak patrzy na Zachód” – (pop)kultura PRL-u i „zachodnie” wpływy
- Akcja „Hiacynt” i queerowe opowieści w powojennej Polsce
Powyższa lista zagadnień nie wyczerpuje problematyki numeru, dlatego zachęcamy do proponowania własnych ujęć problemowych, mających związek z tematem numeru. Do przesyłania tekstów zapraszamy studentów, doktorantów – zarówno w zakresie literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii czy filozofii.
Teksty (wraz z bibliografią, abstraktem i słowami kluczowymi w języku polskim i angielskim) prosimy przesyłać na adres e-mail redakcji: polisemia.redakcja@gmail.com do 31 maja 2025.
Teksty należy przygotować zgodnie z wymogami edytorskimi zamieszczonymi na stronie pisma.
Przypominamy również, że prowadzimy nabór zarówno artykułów do numeru tematycznego, jak i esejów, krótkich interpretacji i recenzji do działu Montaże (nabór ciągły).
W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o mailowy kontakt z redakcją: polisemia.redakcja@gmail.com lub poprzez stronę na Facebook’u.
Zespół redakcyjny “Polisemii” zaprasza wszystkich zainteresowanych do nadsyłania tekstów do nowego działu MONTAŻE. Pragniemy stworzyć przestrzeń wspólnotową dla osób które niezmiennie porusza ta dziwna instytucja zwana kulturą.
W dziale zamieszczać będziemy krótsze i dłuższe formy: eseje, teksty krytyczne, analizy tekstów kultury, rozmowy i recenzje książek, eseje wizualne, które w jakiś sposób mogą korespondować z powstającymi równolegle artykułami naukowymi [lub: z bieżącym numerem czasopisma]. Z zainteresowaniem zapoznamy się również z tymi tekstami, które nie wpisują się w aktualnie proponowany temat wydawniczy!
Do działu Montaże przyjmujemy teksty, których długość nie przekracza 25 tys. znaków ze spacjami i przypisami dolnymi. Nadesłane propozycje przechodzić będą jedynie recenzję wewnętrzną (bez procedury double blind review).